Niejednokrotnie można spotkać się z obrazkiem dziecka w wieku 3-4 lat (nawet starszych!), które ssie smoczek. „Twój mały jeszcze ssie smoczek?!” - takie pytania padają z reguły w sytuacjach towarzyskich wobec rodziców takiego malucha. „Tak, to go uspokaja” – odpowiada rodzic. W początkowym etapie życia dziecka nie unikniemy tego rodzaju „uspokajacza”, jednak warto wiedzieć, że zbyt długi okres ssania przez dziecko prowadzi do opóźnień rozwoju mowy oraz wad zgryzu.
Smoczek, kocyk, palec
Nie tylko smoczek, ale też ssanie palca, kocyka, zabawki może mieć wpływ na późniejszą mowę. Warto zwrócić uwagę przede wszystkim na smoczki. Jeśli nie możecie uniknąć (bo są też lepszą opcją niż paluszek), należy pozbyć się, gdy maluch skończy 1 rok. Stąd wniosek, że zdecydowanie musicie zapomnieć o dwu, trzy- latkach biegających ze smokiem! :) Czemu? Ponieważ smoczek „zmienia” ułożenie języka w buzi (np. podwija się na bokach). Wpływa to na rozwój seplenienia. Niedobre jest również mówienie ze smokiem, bo powoduje przyzwyczajenie do wymowy m. in z opuszczoną żuchwą. Za to w przypadku paluszka (bardzo skrótowo)- częstą wadą jest tzw. zgryz otwarty, co również może wpływać na seplenienie.
Zbyt długie stosowanie smoczka lub karmienie z butelki przez smoczek wyłącza z pracy czubek języka i wargi, co z kolei może zaburzać wymowę głosek t, d, n, s, z, c, dz, l, sz, ż, cz, dż, r. Wiotki mięsień warg nie sprzyja również prawidłowej wymowie głosek p, b, m, f, w.
Podawanie dziecku smoczka w okresie przekształcania się jednego typu połykania w drugi (następuje to ok. 18. miesiąca życia), zaburza pracę języka i prowadzi w dość prosty sposób do wymowy z językiem wsuniętym między zęby. Proces kształtowania się połykania dojrzałego kończy się w momencie wyrznięcia się zębów mlecznych, tj. ok. 3. roku życia. Od tego momentu język nie powinien wychodzić poza usta w czasie mówienia.
Kiedy myszka ma zjeść smoczek - czyli kiedy odstawić smoczek?
Rekomendacje są różne, jednak z pewnością korzystanie ze smoczka czy butelki ze smoczkiem powinno zakończyć się przed okresem intensywnego rozwoju mowy, czyli do momentu ukończenia przez dziecko 1 roku życia. Jeżeli uda Wam się wcześniej, tym lepiej dla Waszych pociech.